Följ oss gärna på Instagram och följ fler tips och uppdatering.

Välj rätt sökord för din Google Adwords kampanj 2023

Att välja rätt sökord, även kallat nyckelord från engelskans Keyword, är avgörande för att skapa en framgångsrik annonskampanj på Google Adwords. Sökord är de ord och fraser som människor använder när de söker efter produkter eller tjänster på internet, och genom att välja de rätta sökorden kan du säkerställa att din annons visas för rätt målgrupp. I det här inlägget kommer vi att gå igenom viktiga faktorer att tänka på när du väljer sökord för din Google Adwords-kampanj för att hjälpa dig att skapa en kampanj som ger bästa resultat. När du väljer sökord är det viktigt att tänka på följande:

Relevans 

Det viktigaste när man ska välja sökord är att de är relevanta vad du erbjuder. Var noga med att välja sökord som beskriver din produkt eller tjänst som du marknadsför och som målgruppen sannolikt skulle söka efter.

Sökvolym 

Tänk på hur ofta sökordet söks på. Det är viktigt att välja sökord med tillräckligt hög sökvolym för att din annons ska visas tillräckligt ofta. Undvik sökord som är för breda eller alltför vanliga, då det kommer öka kostnaderna och minska din räckvidd. Sökvolymen kan du se via Google Ads Keyword Planner, eller på svenska, Google sökordsplanerare, där du också kan hitta siffor som är relevanta till andra steg i detta inlägg.

Konkurrens

Tänk på hur mycket konkurrens det finns för varje sökord. Ju mer konkurrens, desto svårare och dyrare kommer det vara att nå topplaceringar för det sökordet. Det är bra att välja konkurrens-medvetna sökord som fortfarande har god sökvolym och är relevanta.

Long-tail sökord 

Long-tail sökord, som på svenska ofta kallas långa sökord, är längre och mer specifika fraser som är sannolika att leda till konverteringar. De är vanligtvis lättare att ranka på och är mer relevanta för din målgrupp. Exempel på long-tail-sökord kan vara "billiga vandring skor i Stockholm" eller "prisvärda restauranger i Göteborg".

Negativa sökord 

Negativa sökord är sökord som du inte vill att din annons ska visas för. Dessa kan vara sökord som inte är relevanta för din produkt eller tjänst men också ord som kan leda till kostsamma klick men inte resulterar i konverteringar. Genom att använda negativa sökord kan du undvika att slösa budget på irrelevanta sökningar och istället fokusera på de sökord som ger bäst resultat. Ett gott exempel är att t.ex. använda namnet på en konkurrent ni har. Om personen redan innan vet att de vill titta på produkten hos er konkurrent så är sannolikheten att de klickar in på er annons väldigt låg.

Lokala sökord 

Om din verksamhet är lokalt baserad, se till att inkludera lokala sökord i din annonskampanj. Det kan vara namn på plats, områden eller andra geografiskt relevanta fraser som hjälper personer att enklare hitta till dig.

Slutsats

Att välja rätt sökord är en viktig del av en framgångsrik Google Adwords-kampanj. Det kan ta lite tid och testning för att hitta de rätta sökorden, men det kommer löna sig i form av ökad trafik, fler konverteringar och bättre ROI. Genom att följa dessa råd är du på god väg att generera fler affärsmöjligheter.

David Nilsson

Social Media & Content Manager

david@webflowexperten.se

Är du intresserad av det vi gör? Låt oss snacka!

15-minuters digtialt möte utan några förpliketelser

Hitta en tid i kalendern