Följ oss gärna på Instagram och följ fler tips och uppdatering.

TikTok - Vad som är viktigt att tänka på för dig som företagare

TikTok är en relativt ny gigant inom sociala medier som har tagit världen med storm sedan den lanserades 2016 i Kina och internationellt 2018. Appen har blivit särskilt populär bland yngre generationer som använder den för att titta, skapa och dela korta videos. Men vad är TikTok och varför är det viktigt för företagare att veta mer om plattformen?

Vad är TikTok?

TikTok är en app som låter användarna spela in eller skapa egna korta videoklipp. Användare kan lägga till musik, effekter och olika filter för att göra sina videor mer intressanta, något som är väldigt vanligt är att använda musik som trendar t.ex. för en dans.

Vad som är populärt

TikTok är också känt för sina utmaningar och trendiga danser som sprids över hela plattformen. Många användare deltar i dessa utmaningar och skapar sina egna videor för att visa upp sina egna talanger. Appen har också en funktion som heter "For You"-sidan eller på svenska, “För Dig”, där användare kan se videor från personer som de inte följer, vilket gör det lättare att upptäcka nya kreatörer och innehåll. På denna sida hamnar de mest populära videoklippen inom användarens egna intressen.

Varför är TikTok viktigt för företagare?

TikTok har nu över 1 miljard aktiva användare över hela världen, vilket gör det till en av de största plattformarna inom sociala medier. För företagare kan TikTok vara en plats där de kan nå en yngre publik som kan vara svåra att nå på andra plattformar, viktigt att notera är dock att fler och fler av den äldre målgruppen går med varje dag, användare mellan 18-30 blir allt vanligare.

Nå en bredare publik

Företag som använder TikTok har möjlighet att nå en bredare publik genom att skapa roligt, underhållande och relevant innehåll som passar plattformens unika stil. Företag kan också använda influencers till sin marknadsföring för att nå ut till sin målgrupp genom att samarbeta med populära kreatörer. Lyckas man hitta en influencers vars följare passar in perfekt med sin målgrupp så kan man få fantastiska resultat.

Viktiga tips för företagare på TikTok

Är man något van med sociala medier så kommer TikTok vara lätt att förstå sig på om man ger det lite tid. Det är ett enkelt koncept som fungerar otroligt bra, så pass bra att både Instagram och Facebook tagit efter och efterliknat deras egna flöden med kortare videos. Men för att lyckas bra på TikTok så finns det en del saker att tänka på, nedan följer några tips:

Förstå din målgrupp

Innan du börjar skapa innehåll på TikTok, se till att du har en klar bild av din målgrupp och vad de är intresserade av. Användare på TikTok förväntar sig roligt, underhållande och relevant innehåll. 

Skapa originellt och engagerande innehåll

För att lyckas på TikTok måste man skapa något kreativt och underhållande. Försök att skapa unikt innehåll som sticker ut och engagerar din målgrupp. Du kan experimentera med olika typer av innehåll, till exempel utmaningar, danser, tutorials eller något med mer fokus på humor.

Använd rätt musik

Musiken är en viktig del av TikTok. Använd populär musik som passar din målgrupp och ditt varumärke. Den lättaste vägen till att veta vad som är populärt just nu på appen är att själv använda den - här kan det underlätta rejält om man har någon yngre anställd som redan har bra koll på vad som fungerar och vad som inte gör det.

Använd hashtags

Precis som på andra sociala medier så är hashtags viktiga på TikTok. Använd relevanta hashtags som beskriver ditt innehåll och som hjälper till att göra det lättare för användare att hitta dina videos.

Var aktiv

För att få uppmärksamhet på TikTok måste du vara aktiv och engagera dig med dina följare. Detta skulle kunna vara att svara på relevanta kommentarer eller att ta emot feedback från följare.

Använd annonsering

TikTok har ett antal olika alternativ för annonsering, till exempel in-stream annonser och sponsrade hashtags. Välj det alternativ som passar dig bäst och våga testa dig fram.

Slutsats

TikTok är en spännande plattform som erbjuder företag en unik möjlighet att nå ut till en bred publik. Förr var det mest yngre personer på TikTok men för varje dag som går så ökar snittåldern - vi menar, om Zlatan Ibrahimović använder TikTok så kanske man själv borde hoppa på också! Genom att skapa roligt, underhållande och relevant innehåll kan företag bygga en lojal följarbas och öka sin varumärkesmedvetenhet. Genom att följa de tips som vi skrivit i detta blogginlägg så är du på god väg att göra succé på TikTok!

David Nilsson

Social Media & Content Manager

david@webflowexperten.se

Är du intresserad av det vi gör? Låt oss snacka!

15-minuters digtialt möte utan några förpliketelser

Hitta en tid i kalendern