Content Marketing - 5 steg som genererar affärsmöjligheter
“Content is king” är ett begrepp som flitigt används runt om på nätet, och det stämmer. Genom att skapa innehåll som engagerar er målgrupp kan ni stärka er närvaro online, öka er varumärkeskännedom och generera fler affärsmöjligheter. Men hur gör ni för att skapa det där innehållet som verkligen sticker ut och väcker intresse? I detta inlägg följer 5 steg ni kan använda för att skapa grymt innehåll:
Förstå din målgrupp
Första steget, som ni kanske redan har relativt fastställt, är att förstå sig på målgruppen och exakt vilka det är ni ska skapa innehållet för. Vad är det era drömkunder vill se? Vad får de att engagera sig och sprida ordet vidare? Bolla runt med frågor som dessa för att börja skapa en plan för vilket typ av innehåll som ska publiceras.
Välj rätt kanaler
Välj de kanaler eller den kanal som er målgrupp använder mest. För många företag är Instagram det första steget, men många börjar även att implementera TikTok. Vår guide tar dig igenom vad som är viktigt att tänka på ifall ni funderar på TikTok, den kan du läsa här.
Innehåll som löser problem och frågor
Många människor söker efter information online för att lösa ett problem eller för att få svar på en fråga. Genom att skapa innehåll som löser ett problem som er målgrupp har så ökar ni chansen för att de ska engagera sig med det du har att säga - och slutligen ta del av er produkt eller tjänst. Att ge utan att ta visar att ni bryr er om era potentiella och nuvarande kunder.
Använd videos
Bilder säger mer än 1000 ord sägs det, men vad gör då videos? Innehåll som görs med video är ofta ett starkt verktyg för att fånga uppmärksamhet och för att förmedla ett budskap snabbare. Att ha en god mix av bildmaterial och rörligt videomaterial är en stark strategi.
Engagera följare
Var så aktiv som möjligt i alla kanaler - svara på kommentarer, ta in och bearbeta nyttig feedback från kunder och låt följarna känna sig delaktiga. Kanske kan en följares kommentar bidra till nytt innehåll? Eller kanske till och med hjälpa att förbättra erbjudandet?
Slutsats
Det viktigaste med att skapa innehåll är att det ska vara relevant och värdefullt för personerna det är ämnat för. Genom att förstå deras behov och intressen och därigenom skapa innehåll som möter dessa behov så kan du öka oddsen för att de kommer att engagera sig med ert företag.