A/B Testning: Vad det är, hur du gör det och vad du bör tänka på
A/B-testning innebär att man testar två olika versioner av en hemsida, sitt marknadsföringsmaterial eller annat innehåll för att se vad som ger bäst resultat. Den ena gruppen ser version A och den andra gruppen ser version B. Sedan mäter man vilken version som genererar bäst resultat, till exempel högre klickfrekvens, längre besökstid eller fler konverteringar.
Hur gör man A/B testning?
För att genomföra A/B-testning behöver man först bestämma vilken faktor man vill testa. Det kan vara allt från olika färger på en knapp till en helt ny design av en hemsida. När man har bestämt vad man vill testa skapar man två versioner av innehållet med den valda faktorn som är annorlunda mellan versionerna. Sedan använder man ett A/B-test för att slumpmässigt visa de olika versionerna för olika grupper av användare - genom att mäta och analysera resultaten kan man sedan optimera sina strategier.
Vad bör man tänka på vid A/B testning?
När man genomför A/B-testning finns det några viktiga saker man bör tänka på för att få korrekta och pålitliga resultat. Nedan följer 6 tips för A/B testning:
- Bestäm vad du vill testa och varför: Innan du börjar med A/B-testning är det viktigt att bestämma vad du vill testa och varför. Vad är målet med testningen? Vilken faktor vill du undersöka?
- Ha tillräckligt med data: För att få pålitliga resultat behöver du ha tillräckligt med data. Ju fler personer som deltar i testet desto mer tillförlitliga blir resultaten.
- Testa en faktor i taget: För att få en klar bild av vad som fungerar och vad som inte fungerar bör du testa en faktor i taget. Om du testar för många faktorer samtidigt blir det svårt att avgöra vad som faktiskt påverkar resultatet.
- Använd en kontrollgrupp: En kontrollgrupp är en grupp som inte ser någon av de två versionerna av innehållet. Detta hjälper till att säkerställa att skillnaderna i resultat beror på den faktor som testas och inte på någon annan faktor.
- Testa regelbundet: A/B-testning är en process som bör genomföras regelbundet för att kunna optimera och förbättra din marknadsföring samt användarupplevelse.
- Var tålmodig: Ibland tar det tid att se resultat. Ha tålamod och fortsätt med att samla data tills du är helt säker på vad som fungerar bäst.
Sammanfattning
A/B testning används av många företag för att optimera sina strategier, det leder ofta till nya insikter om vad som fungerar och vad som ej fungerar hos era målgrupper. Ibland kan en liten ändring, som en placering på en knapp, göra stor skillnad. Våga testa och var öppen för att göra korrigeringar så kommer A/B testning bli ett starkt verktyg för dig.