Följ oss gärna på Instagram och följ fler tips och uppdatering.

6 avgörande steg för att öka konverteringen på hemsidan

En hemsida är en viktig kanal till försäljning för många företag, vi brukar säga att det är ett av dom starkaste sälj-verktygen, men det är inte tillräckligt att bara ha en hemsida som ser bra ut. För att få ut mest av er hemsida behöver ni optimera den för att öka konverteringsgraden. En lyckad konvertering kan innebära flera saker som att köpa en produkt, prenumerera på en nyhetsbrev eller fylla i ett kontaktformulär. Här är några tips för att öka konverteringsgraden på er hemsida:

Tydlig och enkel navigation

En användarvänlig navigation är nyckeln till en hög konvertering. Se till att er hemsida är enkel att navigera och att det är lätt för besökare att hitta det de söker.

Effektiv call-to-action

En effektiv call-to-action är viktig för att leda besökare till målet. Placera call-to-action på en synlig plats på er hemsida och se till att den är tydlig och relevant för det ni vill uppnå. 

Responsiv design

En stor andel av trafiken som kommer till hemsidan är från mobiler. Se till att er hemsida är responsiv, det vill säga att den anpassar sig efter enhetens storlek - detta för att förbättra användarupplevelsen. Många gånger tappar man en potentiell kund om hemsidan är krånglig att använda på mobilen, jag tror vi alla har varit inne på en sån hemsida och vet hur det känns.

Optimerat innehåll

Innehållet på er hemsida bör vara optimerat för sökmotorer, såsom Google och Bing, och riktat till din målgrupp. Genom att använda rätt nyckelord och skapa relevant innehåll, kan ni öka sannolikheten att ni rankar högre upp så besökare hittar till er hemsida. För en mer SEO optimerad hemsida kan ni läsa vår guide här.

Förbättra laddningstiden

En lång laddningstid kan leda till att besökare förlorar intresset och lämnar er hemsida. Förbättra laddningstiden genom att t.ex. optimera bilder och koda er hemsida på rätt sätt. Vill ni veta fler tips för en snabb hemsida så kan ni läsa vårt inlägg här.

Använd A/B-tester

A/B-tester är ett bra sätt att optimera din hemsida för konvertering. Genom att testa olika element på er hemsida, såsom olika call-to-action, design och innehåll så kan ni se vad som genererar bäst resultat och justera därefter!

David Nilsson

Social Media & Content Manager

david@webflowexperten.se

Är du intresserad av det vi gör? Låt oss snacka!

15-minuters digtialt möte utan några förpliketelser

Hitta en tid i kalendern