5 steg för att få ut det mesta av retargeting marknadsföring
Retargeting är ett verktyg inom digital marknadsföring som gör det möjligt att nå ut till personer som t.ex. tidigare besökt er hemsida, kollat på en videoannons eller signat upp med sin e-mail adress. Genom att använda retargeting kan ni skapa en mer personlig och effektiv marknadsföring som ökar chanserna för att ni genererar fler affärsmöjligheter.
För att få ut det mesta av retargeting så krävs det planering och strategi. I detta inlägg går vi över 5 steg för att få ut det allra mesta ur er retargeting marknadsföring:
Definiera målgrupp
För att retargeting ska fungera måste ni först definiera vilka besökare ni vill kommunicera med. Genom att veta vilka personer som har störst potential att konvertera, så kan ni säkerställa att retargeting-kampanjerna riktar sig till rätt publik.
Använd rätt retargeting
Det finns olika varianter av retargeting, som t.ex. retarget annonser via sociala medier, sökmotor retargeting och e-mail retargeting. Det är väldigt vanligt att man kör retarget annonser när man marknadsför på sociala medier som Instagram och TikTok. Välj den teknik som är mest lämplig för din målgrupp och din marknadsföringsstrategi.
Skapa en effektiv call-to-action
Retargeting handlar om att få besökare som tidigare har visat intresse för ditt varumärke att återvända och ta del av er produkt eller tjänst, som att göra en beställning eller att prenumerera på ert nyhetsbrev. Fundera ut en så effektiv call-to-action som möjligt - små detaljer kan vara avgörande, såsom text, knappfärg eller placering.
Skapa personligt innehåll
Genom att skapa personligt innehåll i er retargeting så kan ni öka chansen för att era potentiella kunder kommer att finna intresse i det ni publicerar. Använd information om målgruppens tidigare beteende och intressen för att skapa relevant och personligt innehåll.
Testa, analysera och optimera
Retargeting är något man alltid kan ha implementerat, därför är det viktigt att kontinuerligt testa, analysera och optimera alla kampanjer för att få så fina resultat som möjligt. Det är viktigt att ta det steg för steg och planera strategin noga. Genom att följa de 5 stegen vi skrivit så kan ni vara säkra på att ni får ut det mesta av er retargeting - och förhoppningsvis når alla de mål ni sätter upp!
Slutligen
Det viktigt att komma ihåg att retargeting ofta är en del av en större digital marknadsföringsstrategi. Titta över vad som passar er och om ni kan använda fler kanaler såsom sökmotoroptimering, en regelbunden aktivitet på sociala medier eller en vassare och modern hemsida.