5 effektiva sätt att öka er digitala närvaro
I en allt mer digitaliserad värld är det viktigare än någonsin för företag att ha en stark digital närvaro. Genom en aktiv närvaro kan ni stärka varumärket, nå en bredare publik och generera många fler affärsmöjligheter. Nedan följer 5 sätt ni kan sätta i rullning för att synas mer online.
Optimerad hemsida
En väloptimerad hemsida är avgörande för att öka er synlighet i sökmotorer såsom Google och Bing. Detta kan ni göra genom t.ex. följande:
- Använda Nyckelord - Använd utvalda ord i text runt om på hemsidan som är relevant för er produkt eller tjänst och som era kunder söker efter.
- Laddningshastighet - Ju snabbare hemsidan laddar medan kunderna navigerar desto större chans är det att ni genererar nya konverteringar. En snabb hemsida symboliserar kvalité och bidrar till ett högre förtroende.
- Responsiv design - Det är viktigt att er hemsida ser bra ut visuellt och är lättnavigerad på alla enheter, inklusive mobiltelefoner och surfplattor. En stor del av den trafik som idag kommer till företags hemsidor är från mobila enheter, så lägg extra stort fokus på att hemsidan är anpassad för mobiler.
Sociala medier
Sociala medier, så som TikTok, Instagram och Linkedin är kraftfulla verktyg för att nå ut till era kunder. Genom att regelbundet publicera innehåll och engagera er med era följare kan ni bygga långsiktiga relationer.
Engagerande innehåll
Nästan allt handlar om att skapa engagerande innehåll, bilder och video som intresserar er målgrupp. Vad är det era kunder vill se? Vad får följarna att stanna kvar? Våga testa, ha kul, och utveckla under tiden. Det viktigaste är att ha en regelbunden aktivitet som inte stannar upp någon vecka här och där.
Annonsering
Genom att använda annonsering kan ni öka synligheten på sökmotorer eller sociala medier där ni når en bred publik på kort tid. Vi har guider för Google Adwords, Meta Ads och TikTok.
Influencers
Många företag väljer att knyta samarbeten med personer som redan har en stark bas av följare. Här gäller det att hitta någon vars följare känns relevanta för det ert företag erbjuder. Oftast har dessa influencers en bra koll på vad som är bra/dåligt att publicera - de känner sina följare. Beroende på hur stort engagemang denna influencer kan skapa så kan prislappen bli rätt hög - om man inte har tillgång till en stor marknadsföringsbudget så är det ofta mer passande att satsa pengarna på egna annonser till att börja med.
Slutsats
För att sammanfatta det hela så är det viktigare än någonsin att satsa hårt på sin digitala närvaro. De företag som halkar efter missar många potentiella affärsmöjligheter. Genom att använda en kombination av de steg som vi skrivit ovan så kan du öka din digitala närvaro, stärka er varumärkeskännedom och nå en bredare målgrupp.