5 avgörande steg för marknadsföring på TikTok 2023
TikTok är för vissa helt nytt och främmande, och för andra en app som används flera timmar varje dag. TikTok har väldigt snabbt blivit en av världens mest populära appar med över 1 miljard aktiva användare varje månad. Att fler företag nu börjar få upp ögonen för möjligheter är inte vidare förvånansvärt. För företag som är vana med att annonsera via sökmotorer som Google eller mer etablerade sociala medier, såsom Instagram och Facebook, så kan TikTok kännas något främmande.
Medelåldern stiger
För många kan TikTok kännas som en app där bara ungdomar hänger, men sanningen är att medelåldern stiger hela tiden. Antalet personer mellan åldrarna 18-35 som använder appen stiger varje dag.
Här är 5 steg som hjälper dig att marknadsföra på TikTok:
Fastställ målgrupp
Som med all typ av marknadsföring så är det viktigt att ha fastställt sin målgrupp. Utforska populära hashtags och trender för att innehållet ska vara så relevant som möjligt. Den bästa marknadsföringen sker när företag har en vass koll på vad som är roligt och intressant att kolla på, ofta kan det vara yngre anställda som själva använder appen och har koll på memes, olika danser och populär musik.
Skapa roligt och engagerande innehåll
Med TikTok handlar allt om kreativitet och underhållning. Skapa korta och roliga videoklipp som är relaterade till ditt företag och bransch. Använd relevanta hashtags i dina videor för att nå en bredare publik. Var inte rädd för att vara lite annorlunda och utforska nya idéer för att hålla dina följare engagerade. TikTok-videos som lyckas utan betalning för annonsering är de som är mest effektiva, lyckas man skapa innehåll som både är kul att kolla på och som samtidigt framför produkt/tjänst så är man en vinnare.
Använd TikTok-annonser
TikTok erbjuder möjligheter för företag att annonsera sina produkter och tjänster till en målgrupp. Du kan välja mellan olika annonsformat, t.ex. in-feed videor (visas direkt i skroll-flödet) och displayannonser. Dessa annonser hjälper till att nå en bredare publik och öka synligheten för ditt företag snabbt.
Samarbeta med TikTok-influencers
Många företag väljer att knyta samarbeten med personer som redan har en stark bas av följare. Här gäller det att hitta någon vars följare känns relevanta för det ditt företag erbjuder. Oftast har dessa influencers en bra koll på vad som är bra/dåligt att publicera - de känner sina följare. Beroende på hur stort engagemang denna influencer kan skapa så kan prislappen bli rätt hög - om man inte har tillgång till en stor marknadsföringsbudget så är det ofta mer passande att satsa pengarna på egna annonser till att börja med.
Analysera och optimera
Slutligen, se till att mäta och analysera resultaten av din marknadsföring. TikTok har ett inbyggt analysverktyg som låter dig hålla full koll på hur dina vanliga videos men också annonser presterar. Via Google Analytics kan du också spåra den trafik som kommer från TikTok till hemsida, landningssida eller liknande.
Slutsats
Genom dessa steg är du på god väg till att generera affärsmöjligheter på TikTok. Kom ihåg: Var kreativ, ha kul och se till att alltid mäta och justera dina strategier för att få de bästa resultaten.