Följ oss gärna på Instagram och följ fler tips och uppdatering.

5 avgörande steg för en målgruppsanalys som genererar affärer

En välgjord målgruppsanalys är en avgörande del av en framgångsrik marknadsföring, den ger en tydlig bild som hjälper dig att bättre förstå kundernas behov. Med en målgruppsanalys kan du identifiera viktiga målgrupper och därefter anpassa din marknadsföring som genererar affärer. Här är 5 avgörande steg för en målgruppsanalys:

Samla in data

Det första steget är att samla in så mycket information som möjligt om din målgrupp, såsom demografi, intressen och beteenden. Det finns flera olika sätt att samla in data, det skulle du kunna göra via sociala medier, undersökningar och Google Analytics.

Skapa personas

Med den insamlade datan är det dags att skapa personas för drömkunderna. Det är fiktiva representationer av din målgrupp, deras bakgrund, preferenser och beteenden. Ju mer detaljerad och djupgående personan är desto bättre. Om din drömkund äter äggröra till frukost och går ut med hunden kl 07:30 så ska du veta om det. Lite av en överdrift men det ligger mycket sanning i det!

Identifiera målgrupper

Analysera din data och dina personas för att identifiera gemensamma målgrupper. Tänk på faktorer som demografi, köpbeteende och intressen när du identifierar dessa grupper.

Utvärdera målgruppernas potential

Bedöm vilka av dina målgrupper som har störst potential för att generera affärsmöjligheter. Du kan göra detta genom att titta på deras köpbeteende, inkomstnivåer eller genom att analysera deras tidigare interaktioner med företaget.

Anpassa din marknadsföring

Använd den data du har samlat in och analyserat för att anpassa din marknadsföring så att den riktar sig till rätt målgrupper. Med all denna information kan du skapa mer relevanta annonser, innehåll och erbjudanden.

Slutsats

En målgruppsanalys kan ta lång tid att genomföra, men det är värt det för den inblick det ger. Genom att använda den information du har samlat in, kan du skapa en mer framgångsrik marknadsföring som ger bättre resultat för ditt företag.

David Nilsson

Social Media & Content Manager

david@webflowexperten.se

Är du intresserad av det vi gör? Låt oss snacka!

15-minuters digtialt möte utan några förpliketelser

Hitta en tid i kalendern