5 avgörande saker när du skapar varumärkespaket
Ett varumärkespaket är en samling olika komponenter som hjälper till att bygga och kommunicera företagets budskap och identitet. Det kan innehålla logotyp, färger, typsnitt, bilder och jargong. När man skapar ett varumärkespaket för sitt företag är det viktigt att tänka på följande:
Enhetlighet
Varumärkespaketet bör skapa en enhetlig look och känsla för företaget. Alla komponenter i paketet bör fungera bra tillsammans för att skapa en tydlig och konsekvent bild av företaget. Ett varumärkespaket ger en bra möjlighet att se alla komponenter på samma gång och det är lätt att se om något sticker ut och behöver ändras.
Tydliga riktlinjer
Skapa tydliga riktlinjer för varumärket, detta inkluderar allt från logotyp till färger och typsnitt, detta är viktigt för en enhetlig och konsekvent användning av varumärket. Detta är avgörande om ni ska använda externa samarbetspartners för t.ex. marknadsföring eller hantering av sociala medier.
Originalitet
Försök att skapa ett varumärkespaket som sticker ut från mängden. Ett unikt framträdande kan hjälpa till att skilja företaget från konkurrenter och göra det lättare att känna igen.
Relevans
Varumärkespaketet ska vara relevant för företaget och dess målgrupp. Det ska på ett effektivt sätt spegla företagets värderingar och budskap. Man ska tydligt som en ny besökare snabbt känna igen sig i varumärket.
Flexibilitet
Varumärkespaketet bör vara flexibelt och anpassningsbart för olika medier och format. Det ska fungera lika bra i t.ex. en annons, sociala medier, en hemsida eller på en skylt inne i centrum.
Slutsats
Ett välutvecklat varumärkespaket är avgörande för att skapa en stark och långvarig relation med företagets målgrupp. Genom att följa de punkterna vi nämnde ovan så kan du skapa ett varumärkespaket som är enhetligt, relevant, flexibelt, unikt, resonerande och med väldefinierade riktlinjer.